Tomat- och mozzarellapaj


Igår kväll åt vi en riktigt god paj. Har varit sugen på mozzarellaost i flera veckor! Jag skrev ju tidigare att jag skulle göra den, men så blev det inte, istället var det M som lagade den och det var ju lika bra det... Vi fungerar så han och jag: jag hittar recepten, M lagar. Mycket praktiskt - för mig. Här är receptet:

1 sats pajdeg (finns i de flesta kokböcker)

4 tomater
2 vitlöksklyftor
1 kruka basilika
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
250g mozzarella
4 ägg
2 ½ dl mellangrädde
1 dl nyriven parmesanost

Sätt ugnen på 200 °. Kärna ur 3 tomater och skär dem i stora bitar. Skär den fjärde i skivor. Skala och hacka vitlök, hacka basilikablad, men spar några till garnering. Fräs vitlöken i olja någon minut, lägg i tomater och basilika och vänd runt. Krydda med salt o peppar. Grovriv parmesanosten, vispa ihop ägg och grädde.
  Förgrädda pajskalet mitt i ugnen cirka 10 minuter. Lägg i tomatbitarna, mozzarellean och parmesanosten. Lägg på tomatskivorna och häll på äggsmeten. Grädda mitt i ugnen cirka 50 - 60 minuter. Garnera med basilikablad.
Gör en sallad till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0