Tanke kräver nötter

Har köpt hem nötter eftersom jag vet att jag kommer att äta kakor annars när jag sitter och tänker och läser och ritar. Man blir faktiskt hungrig av att tänka, tro det eller ej. Dessutom har jag märkt att jag lätt glömmer vad klockan är, helt plötsligt är lunchen för länge sedan passerad utan att jag ätit något. Så idag blev det smoothie, nötter och en smörgås. Inte så bra. Imorgon ställer jag in lunchalarmet, precis som Skalman.
Igår var jag förresten till tandläkaren med Milli för information - gäsp - det var idel förmaningar om sockerberoende, russin, juice, frukt och så vidare. Tandläkaren visade ett block med inplastade bilder samtidigt som hon varnade för ätandets alla faror. Och jag började fundera över hur många gånger hon bläddrat i den där mappen? Jag kände igen en juiceflaska som fanns när jag var barn (jag är 31), flaskan var i glas med skruvkork i metall, sådana ser man sällan numera. Ska hon inte uppdatera blocket, tänkte jag, uppdatera sig överhuvudtaget, slänga in lite psykologi i det hela? Klockan var dessutom åtta på morgonen.
Jag tror nämligen inte på att vara socker-purtian, jag tror det får motsatt effekt, speciellt på barn. Och jag gillar frukt och juice. Men jag tror på att vara måttfull, med måttan inkluderad!

Fast rättvis ska man vara och två nya saker tog jag till mig:
  1. det är inget socker (!) i smörgåsrån
  2. om barnet ligger ned är det lättare att borsta och se tänderna. Vi gjorde så i morse och det var ett bra sätt.

    Se, här står jag och trotsar det mesta tandläkaren varnade mig för igår. FY!

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag skulle också behöva Skalmans ät och sov-klocka när jag skapar. Hur lätt som helst att upptäcka att man nästan är snurrig av hunger sådär vid halvtvåtiden...

2011-02-02 @ 20:12:50
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Therese

Ser ut som att du dricker en otroligt nyttig och sockerfri smoothie, så jag tror faktsikt att tandläkaren hade blivit stolt haha

Igår köpte jag också nötter, men glömde att äta dem...idag har vi efterrätt på matschemat, så jag håller mig inte heller alltid till det där nyttiga;)



Ha en skön helg, kram Therese

2011-02-05 @ 16:49:51
URL: http://corneliascloset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0