Gurrrls only & en beskrivning

Det här virkprojektet har tagit lite tid, har haft så mycket annat, men egentligen är det inte svårt alls.

Man börjar med två luftmaskor, virkar sedan fem fasta maskor i den första luftmaskan. Sen virkar man två fasta maskor i varje fast maska (alltså i de fem man gjorde från början) och så har man tio fasta maskor. Sedan ökar man med att virka en fast maska och sedan två fasta maskor i en, tills där är femton maskor. Nästa varv virkar man två fasta maskor och sedan två fasta maskor i en fast maska, nu ska det finnas tjugo fasta maskor. Sedan:

3 fm (fasta maskor) & 2 i 1 (25 fm ska det finnas nu)
4 fm & 2 i 1 (30 fm)
5 fm & 2 i 1 (35 fm)
6 fm & 2 i 1 (40 fm)
7 fm & 2 i 1 (45 fm)
o.s.v. tills man är nöjd med storleken på rundeln. När man är det så virkar man bara runt runt tills skålen/burken/korgen är så hög som man önskar.
Det gäller att räkna medan man virkar, men bortsett från det kan man tänka på vad man vill. Det är det som är så bra med virkning.
Den här korgen ökade jag på tills jag gjort 12 fm och sedan 2 fm i en fm ett helt varv. Locket gjorde jag efter samma princip, men ökade på varven så att jag hade tretton fasta maskor mellan varje ökning. Locket måste ju vara lite större än själva korgen.
För att den ska bli styv och stel använde jag vävlim som jag penslade på insidan och sedan trädde jag på den virkade korgen på en folieklädd burk i passande storlek. Kan säga att jag fick leta ett tag innan jag hittade något som stämde med storleken på min korg, så det kan det vara bra att kolla upp att man har något som passar storlekmässigt innan man bestmmer hur stor korgen ska vara. Men sen var det bara att låta den torka! Och så likadant med locket.
Så vad ska jag ha den till? Jo, den ska rymma s.k. "tjejgrejer". Bjärta förpackningar som står framme och fular ner är inte min grej. Det här är mycket trevligare, eller hur?

Kommentarer
Postat av: Benita

Sorry, jag glömde :) Kikade just under min besticklåda men det stog inget märke. Satt dock en prislapp som jag tycker ser ut som en från Åhléns. Mycket troligt att jag köpt den där. Perfekt mått till våra 50-tals lådor. 70.- kostade den då för några år sen :)

2010-09-03 @ 19:15:58
URL: http://chezlarsson.com
Postat av: Therese

Superfin! och tack för bra beskrivning.

Förbannar mig själv att jag fortfarande lyckats köpa en bra virknål (har en som inte är nåt vidare...), för just idag skulle jag ha all tid i världen att pyssla med ett burkprojekt.

2010-09-04 @ 14:26:45
URL: http://corneliascloset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0