Lördagsgnissel



Lördag förmiddag hemma hos oss, Jag och M ska försöka lösa grindproblemet. Då tänker ni läsare kanske "men det är väl bara att köpa en från barnbutik, hur svårt kan det vara?" Men nej. Hos oss finns inga standardmått eller räta vinklar, så en köpes funkar inte. Nu har vi i alla fall fått en långsida från en spjälsäng av våra vänner M & J som vi ska göra konstruktionen av. Problemet är att första trappsteget kommer "efter" räckesstolparna, vilket gör att det blir en glipa som Lilla L kan slinka igenom och drutta ned för hela trappan, och så kan vi ju inte ha det.

Jag och M har diskuterat fram och tillbaka, ska vi lägga en stor fyrkantig kudde i hålet? Var ska vi få den ifrån i så fall? Jag tyckte också att vi kunde sätta fast grinden med sådana där spännen man har till skidor, det skulle vara enkelt och bra, M ville ha gångjärn och krokar, vilket jag tyckte var onödigt komplicerat. M ratade min idé och jag ratade hans - först. Sen kompromissade jag och sa att vi kunde göra som han ville, men fästa en skiva i grinden som skulle ligga över "hålet". M begav sig till Byggaffären och kom hem med... gångjärn och krokar. Och då blev det så här:
A: du kan ju inte sätta grinden alldels mot golvet, du måste ju ha skivan underst.
M: Varför det? Jag kan ju sätta den mot grinden i stället.
A: Nej, det blir inte lika stabilt, du kommer spräcka skivan om du ska skruva i sidan, det vet du.
M: Jamen jag kan ju limma och tvinga och skruva.
A: Men varför kan du inte lägga den under grinden och skruva genom grinden ner i skivan? Och var är skivan?
M: Jag köpte ingen.
A: Va? Du skulle ju det! Hur ska du nu göra? Va F-N måste du alltid rata mina idéer? Du kan aldrig lyssna på mig. Min idé  är bäst, din kommer inte att hålla. Varför kunde du inte köpa en skiva? Varför är du så jävla tjurskallig?

Och så fortsatte det ett tag. Det är så typiskt. Jag och M är hyfsat jämlika och har det bra för det mesta, men när det kommer till byggande, fixande, målande, tapetserande ja, då vet han ta mig f-n alltid bäst. Så irriterande.

Jag är säker på att om "Arga Snickaren" hade varit här så skulle han hållit med mig, det enda han hade klagat över var min korta stubin.

Och behöver jag tillägga att skivan sitter fästad som jag ville?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0