Helg: sport & film

Ja, inte blev det mycket vila den här helgen: har knappt varit hemma känns det som. Lilla M har haft basketcup och M har agerat domare. Puh! Tur att det är över. Fast jag måste erkänna att det är lite kul att se på när alla duktiga småtjejer kämpar om bollen och blir glada när de vinner och ibland ledsna när de inte vinner. Lilla M:s lag vann silvermedalj och hon var nog gladast och stoltast av alla över den. Nu hänger den bredvid hennes säng, så att hon kan se den så fort hon vaknar.

Har sett två bra filmer på sistone: Patrik 1,5 och Frozen river.

Patrik 1,5 handlar om ett homopar som vill adoptera ett barn, de tror att de ska få en ett-och-ett-halvt-åring, men ett kommatecken har hamnat fel och istället får de en 15-årig homofobisk ligist. Trodde att de skulle vara komedi rakt igenom, upplägget kändes så, men jag fällde också några tårar. Fokus låg inte direkt på att föräldrarna var homosexuella, utan de svårigheter i relationer som kan uppstå när man får ett (stort) barn. Vi gillade den allihop! Bästa kommentar från lilla M: "Titta där är Dolly Party!" (där hon hänger inramad på väggen).

Frozen River tävlade i den alternativa filmfestivalen Sundance och vann pris där, vilket är helt förståeligt. Filmen handlar om två kvinnor som lever i Mohawk-land, ett indianreservat där finanskrisen antagligen är permanent. Den ena kvinnan är vit med två barn och i desperat behov av ett nytt hus. Den andra är indian och bor i en liten, liten husvagn i skogen, hennes barn har hennes svärmor stulit av henne och lika bra är kanske det eftersom hon ändå inte kan ta hand om honom, så som hon lever. Dessa två kvinnor, som inte alls är på god fot med varandra börjar smuggla människor över en frusen flod och ibland är det så nagelbitande och kvävande att jag känner att jag inte orkar titta, men det gör jag ju ändå eftersom jag vill veta hur det ska sluta!

0901.film.frozen-river.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0