Recept på virkad garnkula



Signaturen "Josse" undrar hur man gör en garnkula. Här kommer beskrivningen, kära Josse och alla andra som undrar:

  1. Gör en ögla, virka 2 luftmaskor.
  2. Virka 5 fasta maskor i den andra luftmaskan från nålen sett.
  3. Virka sedan 2 fasta maskor i alla fem tidigare maskor så att du får tio maskor.
  4. Virka sedan runt, runt i maskorna tills kulkropen är lagom stor (enligt dig själv). Jag brukar göra mellan 18 & 22 maskor beroende på garnets tjocklek och hur stora jag tänkt att kulorna ska vara. Stoppa med garnrester eller vadd.
  5. Ta ihop kulan genom att virka bara varannan maska. Jag brukar ta ihop tills bara fem maskor återstår och då tar jag en stoppnål och fäster tråden och drar den genom kulan några gånger. Jag drar lite i garnet också så att kulan blir rund. Det är lite av en övningssak och även om man inte följer allt exakt till punkt och pricka brukar det bli bra ändå.

Lycka till! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0