Ordning och reda och freda'

Då var det Fredag igen och februari närmar sig. Imorgon blir det arbetspass i huset igen. Idag tänkte jag försöka packa ned saker i lådor. Jag har börjat den här veckan med textilier. Tänkte att det kan ju inte gå så många kartonger och tid till det, men ack så fel man kan ha! Tydligen är jag en samlare och likt andra samlare hamstrar jag sådant som är fint. Jag har redan proppat tre stora flyttkartonger fulla med kuddöverdrag, gardiner, dukar och överkast. Jag har sju överkast och jag tror att det egntligen är alldeles för många (jag är preciiis som Slottsfröken där nere). Dessutom har jag diverse tyger i kökssoffan. Och tro inte att jag kan rensa bort, det har jag redan gjort förra året och ändå är det så här mycket kvar! Hur som helst siktar jag på att paketera dessa ovan nämnda ting idag.

Det här med att paketera är en konst tycker jag. Skulle aldrig få för mig att bara slänga ned saker huller om buller. Om jag gjorde det skulle det inte förvåna mig om jag kände att jag vilken natt som helst måste gå upp för att paketera om allt - på rätt sätt. Nu i år när jag tog bort de få julsaker jag tagit fram passade jag på att gå igenom julgrejerna, slänga och sortera, ni vet. Det tog hela jäkla dagen! För ingenting lämnas åt slumpen, allt ska vara på rätt ställe.

Men jag är sån, hörde på TV en dag att den som måste ha perfekt ordning har kaos i huvudet (det var idoljuryAndres som sa det med en fnysning) och det stämmer säkert, men det är inget att skämmas över. När jag har mycket att fundera på då gillar jag att ordna i det yttre. Det är som att varje fysisk sak, som ett mjölkpaket till exempel, representerar en förirrad tanke och ställer jag då mjölken rakt och snyggt på ett led eller i en grupp med andra mejerivaror, ja då är det som att också den förrirrade tanken också hittar hem, till sin rätta plats.

Och en del tror nog att det är en fix idé jag har, att sätta alla gafflar i ett fack, alla knivar i ett annt osv i diskmaskinen, men det finns en tanke bakom. Jag tycker det är skittråkigt att tömma diskmaskinen och då är det snabbt gjort att bara ta alla gafflar i ett svep och sätta dem i rätt låda på en gång. Går mycket fortare då!

Så nu vet ni det! Trevlig helg på er♥


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hoppas på fler bilder av huset. Vi är så nyfikna hur det blir nu när vi sett orginalet! Kram!!

2010-01-15 @ 21:39:54
Postat av: moster i söder

Känner igen mig på pricken det du beskriver om ordning och reda, du ÄR nog min dotter! Kram!

2010-01-17 @ 11:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0