GUL

Ett pausat projekt, men sen tog jag mig i kragen och gjorde färdigt (två gånger faktiskt eftersom Lova "hjälpte" mig lite med saxen när jag var färdig första gången). Beskrivning på hur man virkar en korg finns här.



Penslar med vävlim för att den ska bli stel och hålla formen.

Den virkade korgen passade perfekt på den upp-och-nedvända marängburken. Glöm inte att sätta plastfolie på burken så att den inte blir kladdig av limmet!

Två dygn senare är korgen stel och torr.

Den här gången har jag inte gjort något lock, så då ville jag sätta dit ett fint tyg istället. Jag ritade en rundel med marängburken som mall och la till en centimeter runt om. Sen mätte jag hur hög burken är och la till en centimeter där med + en centimeter på omkretsen.



Sen sydde jag ihop den rektangulära biten + sicksackade på kortsidan. Runt rundeln gjorde jag små hack med saxen i sömnsmånen, ett knep jag lärt mig av min faster som är slöjdfröken, annars blir det svårt att sy ihop rundeln med rektangeln.

Sen nålade jag ihop rundel och rektangel och sydde raksöm och sedan sicksack.

Testade om det passar (gjorde om detta flera gånger innan det blev bra).

Vek ned kanten på tyget och sydde med raksöm, nålade fast tyget i korgen. 

Sydde med små, osynliga stygn runt om.

Färdigt!







Kommentarer
Postat av: Sanna

Superläcker korg! =) <3



SV: Jag har ritat cirklarna med ett glas som "mall", sen sytt för hand runt omkring, fäst ihop och sytt på en knapp..sen bestämmer man ju själv vilken storlek man vill ha på "rundlarna" beroende på vilken storlek på glas man använder och antal.. =)



Ha en fortsatt toppenhelg! =)

Kraaaaam

Sanna

2010-12-04 @ 21:23:30
URL: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/
Postat av: Maria

Mycket fint!

2010-12-05 @ 04:54:58
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Therese

Vilken fin! Åh, du gör jämt så fina saker:)



Kram Therese

2010-12-05 @ 19:43:36
URL: http://corneliascloset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0