Syltade clementiner

Dessert till julafton: syltade clementiner. Jag skalade 9 clementiner och satte dem i en ren burk, kokade sedan upp en lag bestående av:
8 dl vatten
1 dl strösocker
1 dl råsocker
kanel/kanelstänger
ingefära i skivor
vaniljstång
(det skulle vara stjärnanis och saffran i också men det hade inte jag men det blev bra ändå)
Till det åt vi glass (som jag hade tänkt göra själv, men köpte istället, var så jäkla trött att jag somnade med kläderna på natten mot julafton), vaniljglass och krossad chokladglass. Det var riktigt gott, men nästa gång tror jag att jag tar lite mindre socker och kanske sätter jag ned blodapelsiner istället?  Receptet är från Monicas jul av Monica Ahlberg, som är en jättefin och bra julkokbok!






Kommentarer
Postat av: Sanna

Låter grymt spännande! Måste testas! Hur stor mängd skall det vara på alla kryddor?



Kraaaaam

Sanna

2010-12-26 @ 20:52:46
URL: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0